Výhody a nevýhody celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky pro automobily jsou určeny pro použití během celého roku a v různých klimatických podmínkách. Tento typ autopotahů je stále oblíbenější, protože oproti tradičnějším alternativám pneumatik poskytuje řadu výhod. Vyplatí se?

Celoroční pneumatiky pro automobily jsou oblíbeným typem pneumatik, protože nabízejí větší pohodlí a flexibilitu. Jaké jsou výhody a nevýhody?

Výhody celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky jsou navrženy se speciálním dezénem, který dokáže zajistit vynikající přilnavost a trakci na suchu i mokru, stejně jako na blátivém a zasněženém povrchu.

Řidiči, kteří mají s celoročními pneu zkušenosti, také uvádějí, že jsou gumy odolnější proti proražení a opotřebení díky husté směsi pryže, která pomáhá zajistit delší životnost. Širší kontaktní plocha také pomáhá snižovat hluk na vozovce a zajišťuje tišší jízdu.

Celoroční pneumatiky – pokud jsou správně nahuštěné – jsou také úspornější, protože umožňují vozidlům ujet více kilometrů při nižší spotřebě paliva.

Největší výhodou je však ta, že majitel vozu nemusí myslet na to, že musí pneumatiky dvakrát ročně měnit. Musí ovšem kontrolovat velikost vzorku. aby byl zajištěn bezpečný provoz auta.

Vzorky pneumatik

Velikost vzorku pneumatik, neboli dezénu je určena zákonem. Jaká je minimální výška dezénu v Česku? U celoročních pneu záleží na tom, jaké je roční období. V létě musejí mít pneumatiky výšku minimálně 1,6 mm a v zimě 4 mm.

Nejjednodušším způsobem, jak zjistit aktuální výšku vzorku. je za pomocí hloubkoměru. Pokud není k dispozici, lze zjistit hloubku i jinak. Na většině pneumatik je po celém obvodu pneumatiky umístěno několik měřících bodů.

Na drážkách vzorku jsou malé výčnělky, ty mají právě zmíněné 4 mm a 1,6 mm. Pokud jsou pneumatiky sjeté, bude tento výčnělek v zákrytu s dezénem. To je pro řidiče znamením, že je třeba pneumatiky vyměnit.

V létě musejí mít pneumatiky výšku minimálně 1,6 mm a v zimě 4 mm.

Nevýhody celoročních pneumatik

Na druhou stranu existuje i řada nevýhod celoročních pneumatik, které si musí potenciální kupující uvědomit, než do nich investuje.

Ve srovnání s jinými typy pneumatik mají celoroční pneumatiky zpravidla horší brzdný výkon na suchu. To kvůli širšímu a měkčímu povrchu běhounu. Kromě toho mají tyto pneumatiky tendenci poskytovat nižší přilnavost při extrémních teplotách, například na ledu a sněhu, a mohou dokonce vést k vyššímu riziku aquaplaningu za mokra.

Proto se celoroční pneumatiky nedoporučují těm, kteří žijí v oblastech, kde se pravidelně vyskytují extrémní klimatické podmínky. Pneumatiky mají vzhledem ke své měkčí konstrukci také tendenci se rychleji opotřebovávat a nemusejí mít tak dlouhou životnost jako jiné alternativy pneumatik.

Před výběrem určitého typu a výrobce značky je doporučeno pročíst recenze celoročních pneu, které mohou zabránit nevhodné koupi.

A konečně, ačkoli celoroční pneumatiky mohou být z hlediska celoroční jízdy pohodlnější volbou, někteří odborníci se domnívají, že z dlouhodobého hlediska mohou vést k horšímu výkonu, protože vozidla vybavená těmito pneumatikami nemohou plně využít svůj potenciál.

V extrémních povětrnostních podmínkách se tyto pneumatiky mohou ukázat jako nedostatečné z hlediska ovladatelnosti, trakce, brzdění a spotřeby paliva. V důsledku toho může být lepší zvolit specializované sady zimních a letních pneumatik, které jsou speciálně navrženy pro příslušné povětrnostní a terénní podmínky.

Co je to aquaplaning?

Aquaplaning je nebezpečný stav, ke kterému dochází, když se mezi pneumatikami vozidla a vozovkou nahromadí vrstva vody, která snižuje přilnavost auta k povrchu vozovky. Aquaplaning může snížit schopnost brzdění a řízení vozidla, což v případě jeho výskytu ztěžuje nebo znemožňuje řidiči ovládat vozidlo.

Riziko aquaplaningu se zvyšuje při rychlostech nad 80 km/h, náhlém brzdění a u vozidel s nízkoprofilovými pneumatikami nebo právě sjetým vzorkem pneumatik. Při aquaplaningu může vozidlo náhle vybočit doleva nebo doprava a dostat se do smyku, zejména při jízdě v zatáčkách.

Řidiči by měli na silnicích pokrytých velkým množstvím vody zpomalit a vyhnout se prudkému brzdění a zatáčení. Řidiči by také měli na mokré vozovce dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi ostatními vozidly, protože to zvyšuje riziko aquaplaningu.

Cena celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky pro automobily mohou být dražší než jiné typy pneumatik, a to vzhledem k materiálům jejich konstrukce.

Protože jsou vyrobeny z řady pryžových směsí navržených tak, aby poskytovaly silnější běhoun pro celoroční použití, bývají tyto pneumatiky dražší než tradiční pneumatiky. Kromě toho celoroční pneumatiky vyžadují také častější údržbu a pravidelné střídání, což může zvýšit další náklady.

Před každou jízdou by si měl vždy řidič zkontrolovat, zda je v pneumatikách správný tlak.

Co dalšího je potřeba vědět?

Pokud se řidič rozhodne jezdit na celoročních pneumatikách, měl by vědět, jak je to s povinnou výbavou auta. V roce 2023 se totiž změnily některé požadavky na výbavu v autě, hlavně co se týče rezervní pneumatiky.

Dříve totiž bylo nutné, aby měl člověk v autě náhradní pneumatiku. Nyní je potřeba mít jen opravnou sadu, kterou si člověk pomůže provizorně gumu opravit, aby dojel do nejbližšího místa, kde bude kolo opraveno.

Výhodou je, že majitel vozu, který jezdí na celoročních pneumatikách nebude pokutován v případě, že defekt pneumatiky vyřeší výměnou za rezervní letní pneu.

Mezi aktuální povinnou výbavu patří:

  • autolékárnička
  • výstražný trojúhelník
  • reflexní vesta
  • sada pro opravu pneumatiky nebo rezervní pneu

Dále jsou součástí autolékárničky nepovinné, avšak doporučené věci. Mezi ty patří formulář o dopravní nehodě, náhradní žárovky a pojistky, tažné lano, nebo reflexní vesta pro ostatní pasažéry v autě. V některých zemích EU jsou vesty pro pasažéry povinné, stejně jako třeba hasicí přístroj.

Před cestou do zahraničí autem je doporučeno zkontrolovat, zda povinná výbava motorového vozidla odpovídá požadavkům země, do které auto cestuje.